Etusivu/Ajankohtaista/Artikkelit/Edinburgh Festival Fringe tarjoaa mahdollisuuden läpimurtoon muttei vailla riskejä – kertovat festivaalilla esiintyneet

Edinburgh Festival Fringe tarjoaa mahdollisuuden läpimurtoon muttei vailla riskejä – kertovat festivaalilla esiintyneet

From Start to Finnish -showcase julisteita
From Start to Finnish -showcase © Antti Suniala

Viisi suomalaistaustaista esitystä oli mukana Edinburgh Festival Fringen ohjelmistossa tänä vuonna. From Start to Finnish -hankkeen sateenvarjon alla nähtiin teokset Tanssiteatteri Tsuumilta, Race Horse Companylta, Spindrift Theatrelta sekä Agit-Cirk -ryhmältä. Myös Red Nose Company osallistui Edinburgh Fringe -festivaaliin.

Teksti: Johanna Mäkelä

Kysyin kokemuksia ensikertalaiselta Tanssiteatteri Tsuumilta ja konkarilta Race Horse Companylta osallistumisesta tapahtumaan, jonka esite on puhelinluettelon paksuinen.

Volyymiltään Edinburgh Festival Fringe on maailman suurin esittävien taiteiden festivaali. Vuosittain elokuussa järjestettävän kolmiviikkoisen tapahtuman avainluvut ällistyttävät: tänä vuonna mukana olleilla 288 näyttämöllä nähtiin yli 3 500 teosta. Ne olivat kotoisin 67 maasta. Tapahtuma keräsi taiteilijoita, sektorin muita ammattilaisia, mediaa ja yleisöä 170 maasta ja esityksiin myytiin 2,5 miljoonaa lippua. Lisäksi katuohjelmistoa tuotti lähes 500 artistia.

Edinburgh Festival Fringe ei ole ihan tavallinen festivaali. Se on Edinburghin kansainvälisen festivaalin kylkeen kasvanut esitysten markkinapaikka, jossa esiintyjä vastaa vierailun kuluista, kuten näyttämön ja esitystekniikan vuokrista, matka- ja majoituskustannuksista sekä markkinoinnista. Edinburghissa vieraileminen ei ole halpaa ja silti sinne matkustetaan kaikkialta maailmasta esiintymään, katsomaan esityksiä, etsimään ohjelmistoa ja tapaamaan kollegoja.

Taiteilijakunnan lisäksi tapahtuma houkutteli tänä vuonna paikalle lähes 1400 ohjelmiston tai esiintyjien etsijää, festivaalin edustajaa tai tuottajaa yhteensä 49 maasta. Potentiaalia ostajan löytämiselle siis on ja Edinburghin matka saattaa olla investoinnin arvoinen.

Tukeakseen yksittäisiä taiteilijaryhmiä useat maat ovat alkaneet tuottaa festivaalille omia ohjelmistokokonaisuuksiaan, joissa markkinointia tehdään maabrändin alla. Tämän vuoden tapahtumassa oli showcase-ohjelmistoja 17 maasta. From Start to Finnish -hanke on esitellyt Suomen opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamana suomalaista esittävää taidetta Edinburghissa vuodesta 2011 alkaen.

Sopivan näyttämön löytäminen on avainasemassa

Tanssiteatteri Tsuumista Edinburghiin matkasivat taiteellis–tuotannollinen johtaja Riikka Puumalainen ja äänisuunnittelija, esiintyjä Antti Puumalainen. He esittivät duoteostaan A Couple of Humans Summerhall-teatterissa. Teoksen valo- ja videosuunnittelija Tiiti Hynninen oli mukana ensimmäisen viikon ensi-iltaan saakka. Hänen lähdettyään esiintyjät jäivät kahdestaan. Teos oli onneksi sellainen, jonka esiintyjät pystyivät operoimaan itse.

Tanssiteatteri Tsuumi: A Couple of Humans. © Petra Tiihonen

Riikka Puumalainen kertoo, että heillä tai Tanssiteatteri Tsuumilla ei ollut aiempaa kokemusta Edinburgh Festival Fringesta ja siksi oli merkityksellistä kysyä taustoja kollegoilta, jotka olivat siellä olleet.

Summerhall Main Hall © Riikka Puumalainen

“Teoksemme ensi-iltaversio ei olisi mahtunut esitystilaan, joten meidän täytyi muokata esityksestä pienempi versio. Summerhall oli meille muutoin oikein hyvä venue ja teoksemme sopi hyvin heidän ohjelmistoonsa.”

“From Start to Finnish -hanke auttoi näyttämön löytymisessä, mutta olennaista oli, että Summerhall kiinnostui meidän esityksestämme ja ehdotti meille suurinta näyttämöään. Se oli hyvä lähtökohta, jotta uskalsimme lähteä säätämään esityksemme teknistä toteutusta, mikä ei ollut ihan yksinkertainen tehtävä”, selventää Puumalainen.

© Antti Puumalainen

Edinburghiin valmistautumiseen liittyy runsaasti myös markkinointimateriaalien tuottamista. “From Start to Finnish -hankkeen palkkaama lontoolainen PR-firma pyysi meiltä eri mittaisia tekstejä ja esityskuvia. Heidän päästyään omassa työssään käyntiin aloimme saamaan haastattelupyyntöjä. Teoksestamme julkaistiin lähemmäs kymmennen ennakkopuffia ja arvioitakin kirjoitettiin viisi tai kuusi. – Oli hieno kokemus, kun me vain tuotimme materiaalia, viestintää alkoi tapahtumaan ja yleisökin löysi esitykseen.”

Summerhallilla on oma yleisönsä, joka tulee Fringeen katsomaan nimenomaan Summerhallin ohjelmistoa. “Oli siis paljon sellaista historiallista jatkumoa, johon solahdimme mukaan. Esityksissämme kävi keskimäärin 50 katsojaa, mikä on nykytanssiteokselle tosi hyvä saavutus siinä mittakaavassa, jossa tarjontaa on tuhansia esityksiä päivittäin. Yleisö myös katsoi esityksen kiltisti alusta loppuun ja taputti pitkään, mikä ei aina ole itsestään selvää Fringessä.”

A Couple of Humans is a fascinating exploration of separateness and togetherness, brilliantly realised by these two Finns – another offering in the ‘from start to Finnish’ season, which the audience greatly appreciated, judging by the hearty applause that greeted Riika and Antti as they took their bows. – Brett Herriot, ScotsGay Arts

Esitys pystyyn vartissa

Esiintyminen joka päivä oli antoisaa, vaikka rankkaakin. “Oli ainutlaatuista voida tehdä pitkä esityskausi tällaisen festivaalin sisällä. Saimme tutustua teokseemme perinpohjin. Sen elinkaari voi tästä vielä pidentyä vaikka kuinka paljon. Meillä oli neljä esitystä ennen Edinburghia, jossa esitimme teoksen 17 kertaa. Tänä syksynä kotimaassa on kuusi esitystä lisää. – Yhtäkkiä olemmekin siis maakuntateatterin näytösmäärissä”, naurahtaa Puumalainen.

Jo yksinään Summerhallin Fringeohjelmisto oli hengästyttävän laaja – lähes sata eri esitystä musiikki- ja kuvataideohjelmiston lisäksi. Näyttämöillä esitykset vaihtuvat puolen tunnin välein. “Esityksen pystytys vartissa oli vaativinta. Mikäli meille olisi ollut taloudellisesti mahdollista, olisimme ottaneet mukaan koko ajaksi oman teknisen henkilön sekä tuottajan.”

Yleisö haluaa jakaa kokemuksiaan

Riikka Puumalainen arvostaa saamansa vinkkiä yleisön huomioimisesta esityksen jälkeen. “Kiitimme katsojia, pyysimme heitä somettamaan ja kerroimme, että meidät voi tavata 20 minuutin kuluttua alakerran baarissa. Melkein aina sinne jäi joku, joka halusi jutella kanssamme ja ottaa kontaktia. Osa tuli juttelemaan jo tanssimattoja purkaessamme. Muutoin yleisömme oli profiililtaan samankaltaista kuin Suomessa, taideopiskelijoista ikäihmisiin ja kaikkea siltä väliltä. Saimme myös palautetta, että esityksemme visuaalisuus ja tekninen toteutus yllättivät positiivisesti.”

Puumalainen toteaa, että ilman From Start To Finnish -hankkeen tukea matka ei olisi ollut mahdollinen. Hanke maksoi tilavuokran, matkat, majoitukset, päivärahat ja markkinoinnin. Tsuumille jäi maksettavaksi työntekijöiden palkat ja teknisten laitteiden vuokrat. Tsuumille myöhemmin tuleva osuus lipputuloista kattanee tekniikan vuokrat. “Ilollahan sitä maksaa työntekijöille palkkaa tällaisesta näkyvyydestä, jonka Tsuumi sai.”

Myös verkostoituminen muiden kansainvälisten sekä suomalaisten ammattilaisten kanssa oli positiivinen kokemus. “Minulle taiteellisena johtajana, jonka vastuulla on myös ohjelmistojen suunnittelu, oli hyödyllistä päästä näkemään paljon esityksiä ja suhteuttamaan suomalaista kenttää muuhun maailmaan.”

Fringeen kannattaa ensin käydä tutustumassa

Tsuumiin verrattuna Race Horse Company on konkari, joka oli nyt kolmatta kertaa mukana Edinburgh Fringessa. Ryhmä vieraili siellä vuonna 2019 kuuden esiintyjän Super Sunday -teoksellaan. Koronavuonna 2021 Rauli Dahlbergin sooloteos O’DD oli mukana Assembly-festivaalin digitaalisessa ohjelmistossa. Tänä vuonna Race Horse Company matkasi Edinburghiin mukanaan Kalle Lehdon esittämä lapsiperheille suunnattu Chevalier – Keppihevossirkus. Sen tiimissä olivat Lehdon lisäksi valoteknikko Vilja Itkonen ja tuottaja Antti Suniala. Kysyin Sunialalta heidän kokemuksistaan ja siitä, miten hän evästäisi Edinburghiin lähtijöitä.

Race Horse Company: Chevalier – Hobbyhorse Circus © Antti Suniala

Antti Suniala kävi tutustumassa Edinburgh Festival Fringeen Sirkuksen tiedotuskeskuksen verkottumismatkalla ennen kuin Race Horse Company päätti ensimmäisen kerran lähteä Edinburghiin. “Muutaman päivän matka oli loistava mahdollisuus nähdä esityksiä, tutustua venueihin, saada käsitys yleismeiningistä ja siitä, miten siellä mainostetaan ja millaiset esitykset toimivat.”

Race Horse Companyn kokemuksen mukaan From Start to Finnish -hankkeeseen osallistumisesta huolimatta esimerkiksi esitystilasta neuvotellaan paljolti itse. “Tässä auttaa, jos tuntee talojen profiilin ja sen minkälaista yleisöä mikin näyttämö kerää. Talojen henkilökunta toki myös auttaa, mutta mielestäni on hyvin arvokasta tuntea festivaalia ennalta”, sanoo Suniala.

Myös Riikka Puumalainen suosittelee Edinburghiin lähtijöitä ottamaan “jotain kautta selvää, mikä teatteri tai näyttämö olisi sinun teoksellesi omiaan ja missä sun näkönen yleisö on”.

Ryhmällä kannattaa olla mukana oma tuottaja, toteaa Suniala. “Presenttereillä voi olla hyvin vähän aikaa jutella esityksen jälkeen, jolloin olisi hyvä, että joku pystyisi irtautumaan purusta heitä tapaamaan. Myös iltatilaisuuksiin osallistuminen ja kohtaamiset flyereita jakaessa kaupungilla ovat tärkeitä. Mitä isommalla tiimillä Edinburghissa on, sen parempi. Se on tietysti kustannuskysymys. Jo asuntojen vuokrahinnat ovat huikeita. Maksoimme kolmiosta kaupungin laidalla 6000 euroa neljältä viikolta.”

Menestyminen vaatii monen osasen yhteispeliä

Näkyvyyden saamiseen Fringessa vaikuttavat monet tekijät. “From Start To Finnish tuki meitä taloudellisesti, mikä loi turvaa, mutta venue ja sen sijainti ei ollut paras lasten esitykselle. Kansallisen showcasen markkinoinnista huolimatta ryhmälle jää paljon vastuuta siitä, että esitystä markkinoidaan kaikkia kanavia hyödyntäen ja sille parhaalla tavalla”, tähdentää Suniala.

From Start to Finnish -hankkeen palkkaaman PR-toimiston toiminta saa myös Sunialalta kehuja. “Ennakkojuttuja oli, arvostelijoita tuli ja arvostelut olivat hyviä. Yleisö piti esityksistä.”

It’s not so much laugh-out loud/ belly-laugh humour as the rather quiet, subtle absurdity which is a delight to me. The small people in the audience were quite quiet at first, not knowing exactly what to expect or how to react, but they soon cottoned on, and laughed and clapped and oohed and aahed throughout the show. – Brett Herriot, ScotsGayArts

Entering the world of Chevalier created and performed by Kalle Lehto was like stepping into a dreamscape that effortlessly fused childish imagination with heart pounding excitement. – Olivia Xing, Theatre Weekly

Fringeen osallistumista kannattaa suunnitella usean vuoden projektina

“Näkisin, että suurin hyöty Fringeen osallistumisesta tulee vasta kolmantena vuonna”, summaa Suniala. “On toki mahdollista, että presentterit löytävät esityksesi jo ensimmäisenä vuonna. Useampana vuonna osallistumisen etuna on, että jos pystyt kasvattamaan tunnettuutta ja yleisömäärää, olet ehkä kolmantena vuotena yksi genresi suosituimmista esityksistä. Se näyttää esitysten ostajien näkökulmasta ihan erilaiselta kuin se, että olet siellä ensimmäisenä vuonna ja yleisöä on viidesosa katsomosta.”

Edinburgh Festival Fringe on monille hyvä näkymisen paikka ja myös useille presenttereille vuosittainen vaelluskohde. “Heitä tulee aika paljon Iso-Britanniasta. Kohtasin tänä vuonna presenttereitä myös USA:sta, Kanadasta, Hollannista ja Saksasta”, kertoo Suniala. 

Profilointi auttaa yleisöä löytämään esityksen massasta

Race Horse Company esitti lasten sirkusesitystä keskipäivällä. “Esityksemme keräsi yleisöksi lapsiperheitä ja jonkin verran myös sirkusammattilaisia sekä presenttereitä. Joitakin isovanhempia tai vanhempia tuli myös ilman lapsiaan, kun olivat näiltä kuulleet, miten hieno esitys on. – Oli mukava jutella niin lasten, perheiden kuin iäkkäämpienkin kanssa siitä, että he kokivat esityksen kauniina, hauskana ja koskettavana.”

Esitysten profilointi on Fringen jättikokoisessa katalogissa avainasemassa, jotta esitys löytää yleisönsä. Race Horse Companyn esitys oli profiloitu ensisijaisesti lastenesitykseksi ja sen jälkeen sirkukseksi. “Tämä ehkä vaikutti siihen, että jos etsi sirkusesitystä, meidän esitys ei löytynyt heti.”

Kalle Lehto ja Chevalier – Hobbyhorse Circus © Antti Suniala

Markkinointiviestintä on kriittinen tekijä

Suniala suosittelee Edinburghin lähtijöille perehtymistä tapahtumassa käytettävään markkinointikieleen. “Omaa copya saa työstää ja tehdä siitä eri mittaisia versioita. Joudut kirjoittamaan teosesittelyn useaan kertaan uudelleen. Lyhyessäkin tekstissä täytyy löytää hyvä tasapaino kaupallisuuden ja taiteellisen kiinnostavuuden välillä niin, että teksti on edelleen omien arvojen mukainen.”

Myös Riikka Puumalainen painottaa panostamista markkinointiviestintään. “Teosesittely pitää tiivistää kahteen–kolmeen lauseeseen, ja siinä pitää olla se mihin yleisö tarttuu. Tarvitaan hyvä kuva, joka toimii vähän suttuisenakin painoksena.”

Puumalainen huomauttaa, että brittiläisessä esityskultturissa yleisö haluaa löytää tähtiä, fanittaa osaamista ja esiintyjien taituruutta. Niinpä myös markkinointi pelaa arvioiden tähtiluokituksilla. “Arvioiden julkaisun jälkeen näitä tähtiä käydään sitten teippaamassa esitysten julisteisiin.”

“Siitä huolimatta, että olisit esiintynyt vain Suomessa, sun on pakko löytää ne arvostelusitaatit jotka toimivat siellä”, tähdensi Suniala ja suositteli tutustumaan verkosta löytyviin Fringen esitteisiin.

Edinburgh Festival Fringe on iso koneisto, johon kuuluu monta osaa. Suniala kehottaa ottamaan selvää myös venuiden oman markkinoinnin aikatauluista ja oikeista näkyvyyspaikoista. “Edinburghissa on niin valtavasti esityksiä, ettei kannata aliarvioida mahdollisuutta joutua ryhmään, joka ei vaan saa yleisöä. Menestyväkin esitys voi saada keskimäärin alle 50 katsojaa. Siellä on tosi paljon esityksiä, jotka eivät saa yleisöä ja jättävät kauden kesken.”

From Start to Finnish -showcaseohjelmistossa nähtiin Tanssiteatteri Tsuumin A Couple of Humans, Race Horse Companyn Chevalier – Hobby Horse Circus, Spindrift Theatren esitys Them sekä Agit-Cirkin ja Make Shift Companyn yhteistuotanto Insomniac’s Fable. Edinburgh Fringessa esiintyi myös Red Nose Company teoksellaan Don Quixote.