Etusivu/Ajankohtaista/Uutiset/Residenssi uudessa ympäristössä voi olla taiteilijalle kuin lottovoitto – Vilhelmiina Sinervo työskenteli kesällä sirkusresidenssissä Saksassa

Residenssi uudessa ympäristössä voi olla taiteilijalle kuin lottovoitto – Vilhelmiina Sinervo työskenteli kesällä sirkusresidenssissä Saksassa

Kolme hahmoa oransseissa haalareissa. Yksi kiipeilee valkoisen modernin museorakennuksen edustalla olevan patsaan päällä.
Tontonit Saksassa. Pysäytyskuva videolta © Vilhelmiina Sinervo

Uuden suomalais-saksalaisen sirkusresidenssin tarkoituksena on tukea taiteilijan työtä teoksen valmistumisvaiheessa ja kehittää kontakteja molempien maiden sirkusalojen ja -taiteilijoiden välillä.

Teksti: Sanna Kangasluoma

“Kuuden viikon residenssi, jossa voi keskittyä vain omaan projektiin, inspiroitua uusista paikoista ja uusista ihmisistä – sehän on kuin lottovoitto!” iloitsee suomalainen sirkustaiteilija Vilhelmiina Sinervo, joka tutustui Saksan sirkuskenttään viime touko-kesäkuussa.

Hän oleskeli neljässä saksalaisen nykysirkuksen keskeisessä kaupungissa, tutustui paikallisiin organisaatioihin ja työskenteli Tonton-projektinsa parissa.

Ensimmäisen Saksan-esiintymisensä Sinervon Tontonit tekivät Kölnin CircusDance -festivaaleilla. Ne ilmestyivät yleisön joukkoon ja herättivät ihmetystä ja ihastusta.

Tontonit ovat hahmoja, joilla on oranssit kokovartalopuvut ja joiden kasvoja ei näy. Hahmoihin voi kätkeytyä taiteilijan lisäksi myös satunnaisesti valikoituneita ihmisiä. “Niissä voi yhtäältä kokeilla, millaista on olla katseen kohteena, mutta toisaalta puvun sisään voi ikään kuin piiloutua”, kuvailee Vilhelmiina Sinervo. 

“Kölnissä Tontonit saivat heti valtavan suosion, ja ihmiset kysyivät, milloin tulee seuraava.” Kysyjille Sinervo heitti vastakysymyksen: “Entä jos seuraavaksi sinä tekisit Tontonin?”

“Minua kiinnostaa tutkia, miltä näyttää, jos sinä esimerkiksi laitat Tonton-asun työpäiväksi päälle, kun teet toimistotöitä!” Sinervo ehdottaa haastattelijalle.

Tonton-hahmo on tavallaan aina sama, mutta se liikkuu ja toimii sen mukaan, kuka oranssin haalarin sisällä on. Hahmot inspiroituvat erilaisista ympäristöistä tekemään kaikenlaisia asioita: ne kiipeilevät patsaalla, soittavat saksofonia, tanssivat argentiinalaista tangoa, juovat olutta sillan alla tai vaikka sahaavat ylös alas liukuportaissa.

Kölnin lisäksi Vilhelmiina Sinervo tutustui residenssin aikana nykysirkuskollektiivi Pepe Artsiin Münchenissä, Karlsruhen Tollhaus-kulttuurikeskukseen ja Chamäleon-teatteriin Berliinissä, jossa hän työskenteli teoksensa parissa.

“Residenssiin pääsy on taiteilijalle tärkeää, sillä residenssit tukevat taiteellista luovaa prosessia ennen esitystä”, painotti Anke Politz, Chamäleon-teatterin taiteellinen johtaja ja residenssiohjelman kumppani. Chamäleon-teatteri on yksi keskeisistä organisaatioista, joka pyrkii lisäämään nykysirkuksen näkyvyyttä ja arvostusta taidemuotona Saksassa.

Nykysirkus kehittyy kansainvälisesti, ja rajat ylittävää vaihtoa on paljon, mutta apurahoja esimerkiksi residensseihin ei sirkustaiteilijan välttämättä ole helppo saada. Nykysirkuksen on vaikea näyttäytyä omana taidemuotonaan ja vakiinnuttaa asemansa taidehallinnossa ja -rahoituksessa, kun sillä ei oikein ole omaa kieltä. 

Tällaisia pohdittiin Berliinissä residenssin päätteeksi järjestetyssä paneelikeskustelussa, jossa olivat mukana myös Lotta Nevalainen, Sirkuksen ja tanssin tiedotuskeskuksen kansainvälisten asioiden päällikkö, sekä Jarkko Lehmus, Cirko – uuden sirkuksen keskuksen toiminnanjohtaja. 

Residenssiohjelma saa jatkoa, kun saksalainen sirkustaiteilija tulee residenssiin Helsinkiin, Cirko – uuden sirkuksen keskukseen vuonna 2024.

Suomalais-saksalainen sirkusresidenssivaihto on pystytty toteuttamaan Goethe Institut Münchenin, Goethe Institut Finnlandin, Suomen Saksan-instituutin, BUZZ Deutschlandin ja Sirkuksen ja tanssin tiedotuskeskuksen tuella, yhteistyössä CircusDance Festival Kölnin, Pepe Arts -kollektiivin, Tollhaus Karlsruhen ja Chamäleon Berlinin kanssa.

Kutsu

Tule kuulemaan Vilhelmiinan kokemuksia ja keskustelemaan lisää residensseistä!
Online-keskustelussa maanantaina 2.10. klo 14–15.30 ovat fokuksessa mm. Saksan sirkusresidenssit. Mukana Vilhelmiina Sinervo, sirkustaiteilija, Valentina Barone, Cultural Manager and Editor (CircusDance Festival Köln) ja Anke Politz, Artistic director, Chamäleon Berlin. Keskustelu käydään englanniksi.

Lue lisää ja ilmoittaudu täällä.

TONTON TRIET – avoin work-in-process -esitys

Perjantaina 20.10. klo 12.00 Teatterimuseon Maneesissa, Helsingin Kaapelitehtaalla
Soveltuu kaiken ikäisille ja kestää n. 45 minuuttia. Vapaa pääsy.

Katso tarkemmin: Teatterimuseon ajankohtaista

Vilhelmiina Sinervo on suomalainen Académie Fratellinista valmistunut sirkustaiteilija. Löysä nuora, tanssi ja akrobatia ovat hänen lajejaan. Valmistumisensa jälkeen hän on työskennellyt mm. Teatteri Telakalla, NoFit State Circuksen (UK) kiertueella ja Ranskassa Cirque Electriquen Cabaret Décadentissa.

Katso lisää Tontoneista: Vilus.art @instagram